Sidste flyvning 21.12.1993
729 SQUADRON LAST FLIGHT
"Hawkeye Green" flyver østpå langs lavbrosdelen af Storebæltsbroen 21.12.1993. Forrest i Echelon Right-formationen SUM i AR-107, derefter NIS i AR-114, JIN i AR-110, SIN i AR-116, HET i AR-120 og GEM & BOK i AT-160.
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
I foråret 1989 nedsatte folketinget en forsvarskommission, der skulle kulegrave hele den forsvarsmæssige situation. Kommissionens beretning forelå i december samme år og for flyvevåbnets resulterede det i en reduktion af kampenheder fra seks til fire eller fem eskadriller, samt udfasning af Draken. ESK725 havde de ældste fly, og deres skæbne var derfor hurtigt beseglet. Anderledes tegnede sagen sig for ESK729. Personellet havde derfor et begrundet håb om at overleve gennem indkøb af flere F-16. Sådan gik det som bekendt ikke og ved årsskiftet 1992/3 reduceredes eskadrillen til halveskadrille status, og antallet af fly blev på papiret indskrænket til otte, ligesom pilotstyrken blev godt og vel halveret. Det reelle antal fly var dog væsentligt højere, idet ESK729 faktisk rådede over næsten det tredobbelte, nemlig hele 23 fly. Flyene blev dog stillet på jorden, i takt med at de udgik til eftersyn, og ved udgangen af juli var man nede på 13 ensædede og tre tosædede Draken.
Eskadrillens plan var at flyve sidste gang den 31. december og såholde en nytårsfest, men det blev forpurret af FTK. Herfra blev udsendt en skrivelse, hvoraf det fremgik, at sidste dag med øvelsesaktivitet ville være den 21. december. Den 20. december vardet dejligt vejr, og de piloter, der ikke skulle være med i afskedsformationen dagen efter, fløj Draken en sidste gang. Desværre medførte dette, at et ud af de syv tilbageværende fly, AR-113, fik en fejl på starteren. Selvom det ellers var et ret banal problem, blev flyet dømt ude. Tilbage på linen var AR-107, AR-110, AR-114, AR-116, AR-120 og AT-160.
Tirsdag den 21. december var en kold klar vinterdag med en del snebyger. Da hovedbanen var ved at få skiftet centerlinelys, forgik starten som single ship fra parallelbanen. Turen gik sydover mod FSN Skrydstrup, hvor luftmeldefolk havde skrevet en afskedshilsen med store hvide bogstaver, og derfra via Storebæltsbroen videre til Kastrup Lufthavn. Da kursen var sat mod FSN Ålborg, nåede den tosædede Bingo Fuel, hvorefter GEM og BOK måtte forlade formationen og returnere til FSN Karup. Efter et par gode low passes landede AT-160 som den første. Kort tid senere nåede resten af missionen ind over flyvestationen ien smuk vic-formation. De lavede yderligere to overflyvninger afsluttende med, at Hawkeye Green kom ind til break. Lead lavede touch and go, mens resten landede full stop. SUM udførte herefter et afsluttende low pass over eskadrillebygningen og satte som den sidste hjulene på landingsbanen kl. 11:16. Efter landing samledes de deltagende piloter ved AR-107 for at posere for diverse fotografer samt give interview til både aviser og TV.
Et par timer senere afholdtes endnu en afskedsparade i Hangar 22. Denne gang kunne det uundgåelige ikke udskydes længere. Selvom ESK 729 formelt først lukkede den 31. december, blev der sat endnu et punktum i FLV's historie, da SUM kommanderede de sidste 42 mand til at træde af.
Den 21. december var samtidig dagen for julefrokosterne rundt om i enhederne på FSN Karup. Traditionen tro bød lejligheden også på et stunt, idet AR-116 blev bugseret ad ringvejen og opstillet foran sergentmessen af et par teknikere og en god håndfuld piloter. Det var lidt trangt med pladsen visse steder, så nogle få træer og et enkelt vejskilt måtte lade livet for det gode formåls skyld. Kort tid senere begyndte det at sne ganske kraftigt, og da ringvejen blev for glat til at fragte flyet tilbage, forblev det stående som messens gate guard indtil efter nytår.
(Fra "Eskadrillens historie", og uddrag af "Hawkeyes - og hvad de så" begge dele forfattet af Jørgen Larsen)
Foto 066 TEN
Eskadrille 729s Mission Board den 21. december 1993.
Dagens program er 2 missioner: "Hawkeye Green", en 6-skibs afskedsmission Danmark rundt "counter clock wise" (mod uret) - LAST FLIGHT 729 SQD, og "Phantom 16", en tosædet F-16B med WIS i forsædet og i bagsædet "Foto Henning" Henning Kristensen fra Fototjenesten på Flyvestation Aalborg, der skal tage billeder i luften af afskedsformationen.
Flyene er AR-107 med Eskadrillechef SUM, AR-114 med Flyvestationschef NIS, AR-110 med JIN, AR-116 med SIN, AR-120 med HET og AT-160 med GEM i forsædet og BOK i bagsædet.
Kolonnen mærket NO er individuel Callsigns, HW 14 (Eskadrillechef) SUM, HW 11 (Stationschef) NIS, HW 19 (Deputy Flight Commander B) JIN, HW 15 (Næstkommanderende) SIN, HW 20 HET og HW 24 GEM - almindelige eskadrillepiloter.
DISP - Dispersal - nummeret på den dispersal, hvor det pågældende fly holder parkeret.
FUEL - brændstofmængde i flyet, her er alle fly FT - Full Tanks, fyldte tanke.
ETD - Estimated Time of Departure - planlagt start tid: 09:00 Z - 10:00 lokaltid.
ETE - Estimated Time Enroute - planlagt tid for ruten: 1 time og 10 minutter
END - Endurance - maksimal flyvetid: 1 time og 30 minutter
ALT - Alternate - alternativ: VL (EKVL) Værløse - krævet på grund af vejret
FLP - Fligtplan - flyveplan: flueben indikerer at der er sendt flyveplan til Wing Ops og flyvekontrollen
Foto 001 TEN
"Hawkeye Green" forbereder deres mission. Fra venstre formationsføreren Eskadrillechef SUM, "Green 2" Flyvestationschef NIS, "Green 4" SIN, "Green 5" HET og "Green 6" GEM.
"Hawkeye Green" forbereder deres mission. Fra venstre "Green 1" SUM, "Green 3" JIN og "Green 6" GEM.
Foto 002 TEN
Foto 003 TEN
"Hawkeye Green" forbereder deres mission. Fra venstre "Green 3" JIN, "Green 6" GEM og "Phantom 16" WIS. "Phantom 16" var den F-16B som "skyggede" "Hawkeye Green" og tog billeder af afskedsturen rundt i Danmark.
Foto 004 TEN
"Hawkeye Green" briefer deres mission. Fra venstre SUM, NIS, SIN, HET og BOK
Foto 005 TEN
"Hawkeye Green" briefer deres mission. Fra venstre JIN, SUM, NIS og, SIN. Læg mærke til at vi er i en tid, hvor det var OK at ryge indendøre.
Foto 006 TEN
"Hawkeye Green" briefer deres mission. Fra venstre SUM, NIS, SIN, HET og BOK
JIN og RØT i afslappet positur
Foto 007 TEN
NER er Duty Ops og griber efter telefonen og ser travl ud hver gang kameraet peges på ham.
Foto 008 TEN
Operationsofficer JOS og Stationschef NIS i Duty Ops
Foto 009 TEN
Foto 010 TEN
Foto 011 TEN
Foto 012 TEN
Foto 013 TEN
Foto 014 TEN
Foto 015 TEN
Foto 015a TEN
Foto 016 TEN
Foto 017 TEN
Foto 018 TEN
Foto 019 TEN
Foto 020 TEN
Foto 021 TEN
Foto 022 TEN
Foto 023 TEN
Foto 024 TEN
Foto 025 TEN
Foto 026 TEN
Foto 027 TEN
Foto 028 TEN
Foto 029 TEN
Foto 030 TEN
Foto 031 TEN
Foto 032 TEN
Foto 033 TEN
Foto 034 TEN
Foto 035 TEN
Foto 036 TEN
Foto 037 TEN
Foto 038 TEN
Foto 039 TEN
Foto 040 TEN
Foto 041 TEN
Foto 042 TEN
Foto 043 TEN
Foto 044 TEN
Foto 045 TEN
Foto 046 TEN
Foto 047 TEN
Foto 048 TEN
Foto 049 TEN
Foto 050 TEN
Foto 051 TEN
Foto 052 TEN
Foto 053 TEN
Foto 054 TEN
Foto 055 TEN
Foto 056 TEN
Foto 057 TEN
Foto 058 TEN
Foto 059 TEN
Foto 060 TEN
Foto 061 TEN
Foto 062 TEN
Foto 063 TEN
Foto 064 TEN
Foto 065 TEN
Foto 066 TEN
Foto 067 TEN
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto 068 TEN
Foto 069 TEN
Foto 070 TEN
Foto 071 TEN
Foto 072 TEN
Foto 073 TEN
Foto 074 TEN
Foto 075 TEN
Foto 076 TEN
Foto 077 TEN
Foto 078 TEN
Foto 079 TEN
Foto 080 TEN
Foto 081 TEN
Foto 082 TEN
Foto 083 TEN
Foto 084 TEN
Foto 085 TEN
Foto 086 TEN
Foto 087 TEN
Foto 088 TEN
Foto 089 TEN
Foto 090 TEN
Foto 091 TEN
Foto 092 TEN
Foto 093 TEN
Foto 094 TEN
Foto 095 TEN
Foto 096 TEN
AR-114 eller AR-110
Foto 097 TEN
AR-110
Foto 098 TEN
Foto 099 TEN
AR-116
Foto 099 TEN
AR-120
Foto 100 TEN
Foto 101 TEN
Foto 101 TEN
Foto 102 TEN
Foto 103 TEN
Foto 104 TEN
Foto 105 TEN
Foto 106 TEN
Foto 107 TEN
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto: "Foto-Henning"
Henning Kristensen AALFOT
Foto 108 TEN
Foto 109 TEN
Foto 110 TEN
Foto 111 TEN
Foto 112 TEN
Foto 100 TEN
Foto 113 TEN
Foto 114 TEN
Foto 115 TEN
Foto 116 TEN
Foto 117 TEN
Foto 118 TEN
Foto 119 TEN
Foto 120 TEN
Foto 121 TEN
Foto 122 TEN
Foto 123 TEN
Foto 124 TEN
Foto 125 TEN
Foto 126 TEN
Foto 127 TEN
Foto 128 TEN
Foto 129 TEN
Foto 130 TEN
Foto 131 TEN
Foto 132 TEN
Foto 133 TEN
Foto 134 TEN
Foto 135 TEN
Foto 136 TEN
Foto 137 TEN
Foto 138 TEN
Foto 139 TEN
Foto 140 TEN
Foto 141 TEN
Foto 142 TEN
Foto 143 TEN
Foto 144 TEN
Foto 145 TEN
Foto 146 TEN
Foto 147 TEN
Foto 148 TEN
Foto 149 TEN
Foto 150 TEN
Foto 151 TEN
Foto 152 TEN
Foto 153 TEN
Foto 154 TEN
Foto 155 TEN
Foto 156 TEN
Foto 157 TEN
Foto 158 TEN
Foto 159 TEN
Foto 160 TEN
Foto 161 TEN
Foto 162 TEN
Foto 163 TEN
Foto 164 TEN
Foto 165 TEN
Foto 166 TEN
Foto 167 TEN
Foto 168 TEN
Foto 169 TEN
Foto 170 TEN
Foto 171 TEN
Foto 172 TEN
Foto 173 TEN
Foto 174 TEN
Foto 175 TEN
Foto 176 TEN
Foto 177 TEN
Foto 178 TEN
Foto 179 TEN
Foto 180 TEN
Foto 181 TEN
Foto 182 TEN
Foto 183 TEN
Foto 184 TEN
Foto 185 TEN
Foto 186 TEN
Foto 187 TEN
Foto 188 TEN
Foto 189 TEN
Foto 190 TEN
Foto 191 TEN
Foto 192 TEN
Foto 193 TEN
Foto 194 TEN
Foto 195 TEN
Foto 196 TEN
Foto 197 TEN
Foto 198 TEN
Foto 199 TEN
Foto 200 TEN
Foto 201 TEN
Foto 202 TEN
Foto 203 TEN
Foto 204 TEN
Foto 205 TEN
Foto 206 TEN
Foto 207 TEN
Foto 208 TEN
Foto 209 TEN
Foto 210 TEN
Foto 211 TEN
Foto 212 TEN
Foto 213 TEN
Foto 214 TEN
Foto 215 TEN
Foto 216 TEN
Foto 217 TEN
Foto 218 TEN
Foto 219 TEN
Foto 220 TEN
Foto 221 TEN
Foto 222 TEN
Foto 223 TEN
Foto 224 TEN
Foto 225 TEN
Foto 226 TEN
Foto 227 TEN
Foto 228 TEN
Foto 229 TEN
Foto 230 TEN
Foto 231 TEN
Foto 232 TEN
Foto 233 TEN
Foto 234 TEN
Foto 235 TEN
Foto 236 TEN
Foto 237 TEN
Foto 238 TEN
Foto 239 TEN
Foto 240 TEN
Foto 241 TEN
Foto 242 TEN
Foto 243 TEN
Foto 244 TEN
Foto 245 TEN
Foto 246 TEN
Dagen derpå. Et fint tyndt lag sne har lagt sig på AR-116. Stilheden er total. Ikke mere "Drøn over Kølvrå", projektøren er slukket og væltet, julefrokosterne er forbi, og de sidste er gået hjem. For AR-116 venter der et nyt eventyr hos Flight Test Dynamics Inc. i USA.
Foto 247 TEN