AR-117

20.12.1971:  AR-117 ankom til Flyvestation Karup fløjet af VIT. 5:10 timer i logbogen. 

20.12.1971:  AR-117 tilgår ESK 729. 

29.08.1975:  Near-air-miss med opretning fra stejl dykvinkel i lav højde under taktiske skydninger på Oksbøl. Overstress med mere end

                       +4G, idet G-måleren var gået mod sit stop ved +10/-2G. To brændstoftanke, nr. V4 og H4 revnet! Piloten, KIN, havde rygsmerter

                       efter landing. 

31.03.1976:  Til FMK for prøveflyvning af IRLS "Red Baron" ved FMV-testcentralen, Malmslätt. 

25.05.1976:  Tilbage til ESK729 efter prøver i Sverige afsluttet.

14.06.1979:  Bemaling med SM/67 blank afsluttet. 

05.11.1984:  Under join up i formation over havet i lav højde ved Rømø indikerede højdemåleren 0'. Øjeblikkelig "pull up" fra en anslået

                       højde på under 75'! Pilot: SAS 

09.06.1986:  Fløj Danmark rundt som "Dynamite 6-1" i anledning af dansk sejr over Uruguay ved verdensmesterskaberne i fodbold i

                       Mexico. Kampen blev spillet natten til mandag den 9. juni dansk tid og flyet var i weekenden blevet malet i Dannebrogsfarver.  

                       Pilot: BRI

30.04.1987:  Under GCA-anflyvning til FSNKAR blev flyet dirigeret ned i 500ft ca. 2NM nordøst for banen, idet GCA controlleren havde

                       forvekslet radarekkoet fra AR-117 med signalet fra en SAS DC-9, der var under ILS-indflyvning til samme bane, men ca. 5NM

                       nærmere pladsen. Pilot: LAV 

24.05.1987:  Under flyvning mod skydeområdet på Oksbøl (TFW-87) blev en 2.75" øvelsesraket affyret uden påvirkning af

                       affyringsknappen. Raketten slog harmløst ned i Præstbjerg Plantage nær Holstebro. Årsag: Fejl i relæboks i våbenbalk på

                       våbenstationen. Pilot: GIM 

02.11.1990:  Da efterbrænderen blev slukket under flyvning hørtes et "dunk" i flyet ledsaget af en metallisk lugt i cockpittet.

                       Kompressorhavari. Pilot: SØK

04.08.1993:  Sidste flyvning. Birdstrike, mindre fugl. Total flyvetid: 3340:50. Pilot: SUM. 

31.12.1993:  Udfaset

01.01.1995:  Solgt til Flight Research Inc., CA, USA 

01.02.1995:  Solgt til National Test Pilot School, Mojave, CA, USA 

17.02.1995:  Forlod FSNKAR ad landevejen og udskibet fra Fredericia Havn på det svenske biltransportskib "Turandot". 

21.03.1995:  Ankom til Port Hueneme, CA, USA. Indregistreret N217FR 

22.06.1996:  Første flyvning i USA 

AR-117 på Florennes Air Base. Klarmelderen er "Kaj" Kaj A. Jørgensen. November 1986

Foto: TEN

AR-117 holder klar på Dispersal 68 i Eskadrille 729's område. TEN skal flyve den på en Crimson Falcon mission til RAF Gütersloh i Tyskland. Crimson Falcon var betegnelsen for en fotorekognosceringsmission til en fremmed NATO base, hvor de kunne fremkalde vores film og debriefe missionen. Det indebar normalt overnatning på den pågældende base og hjemflyvning den følgende dag. 26.januar 1987.

Foto: TEN

Tegning: Mads Bangsø

Denne tegning af SAAB RF-35 Draken AR-117 er udført af Mads Bangsø og er én af en serie tegninger af

Flyvevåbnets fly gennem tiden lavet til udsmykning af det nye F-35 Campus på Fighter Wing Skrydstrup.

Da adgang til Campus stort set kun er muligt for dem, der arbejder der, er det derfor også kun dem, der har fornøjelsen af at kunne nyde disse flotte tegninger. Det er derfor en stor ære, at Mads Bangsø har stillet de to tegninger af Eskadrille 729's fly (AR-117 og KA-F) til rådighed for hjemmesiden "eskadrille729.dk", Facebook-gruppen "Eskadrille 729" og Draken Team Karup.

AR-117 "DYNAMITE 6-1" med BRI og AT-152 med JØB & TEN mellem Aalborg og Karup

Foto: Fototjenesten FSN AAL "Foto-Henning"

AR-117

AR-117 en frostkold morgen den 27. januar 1987 på RAF Gütersloh i Vestyskland. 

Jeg kan se i min logbog, at vi fløj fra Gütersloh til Jever Air Base (Fliegerhorst Jever) vest for Wilhelmshaven på en kombineret Crimson Falcon og Ample Gain mission. Ample Gain missioner var træning for det jordpersonale, der håndterede "fremmede fly" på NATO-baserne, så et antal gange om året kom vi på de baser, hvor personalet havde Draken på deres "typekort". 

Foto: TEN

Foto: TEN

AR-117 vel hjemme igen efter en tur til Gütersloh med. overnatning og hjem med mellemlanding på Jever - se de 2 ovenstående fotos. Flyet blev som sædvanligt tanket umiddelbart efter ankomsten, denne dag med tilskuere.

Foto: TEN

Foto: Wieland Stolze via Marcus Herbote

AR-117 på finalen til RWY 09 på RAF Gütersloh. Flyet deltog sammen med AR-113 i øvelsen "Cheerful Challenge" i Close Air Support rollen og landede på Gütersloh for refueling og derefter tilbage i øvelsesområde og senere landing hjemme på Karup. Flyet blev fløjet af ROK,  der var på rodefører practice med TEN som wingman i AR-113. 

25. februar 1987.

AR-117 og Peder "Bandit" Henriksen afventer en pilot til at flyve 117 på en mission på øvelsen TFM 87 (Tactical Fighter Meet). Ørland hovedflystasjon. August 1987. 

Foto: TEN

AR-117 i spidsen for en 4-skibs Diamond-formation. TEN flyver AR-117 på sin sidste tur på Draken og de tre andre fly er AR-113, AR-115 og AR-110.  Juli 1988. 

Foto: ESK 729

RF-35 AR-117 på Flyvestation Karup. Ukendt dato. 

Foto: via Stall.dk Photo Collection