AR-117

20.12.1971:  AR-117 ankom til Flyvestation Karup fløjet af VIT. 5:10 timer i logbogen. 

20.12.1971:  AR-117 tilgår ESK 729. 

29.08.1975:  Near-air-miss med opretning fra stejl dykvinkel i lav højde under taktiske skydninger på Oksbøl. Overstress med mere end

                       +4G, idet G-måleren var gået mod sit stop ved +10/-2G. To brændstoftanke, nr. V4 og H4 revnet! Piloten, KIN, havde rygsmerter

                       efter landing. 

31.03.1976:  Til FMK for prøveflyvning af IRLS "Red Baron" ved FMV-testcentralen, Malmslätt. 

25.05.1976:  Tilbage til ESK729 efter prøver i Sverige afsluttet.

14.06.1979:  Bemaling med SM/67 blank afsluttet. 

05.11.1984:  Under join up i formation over havet i lav højde ved Rømø indikerede højdemåleren 0'. Øjeblikkelig "pull up" fra en anslået

                       højde på under 75'! Pilot: SAS 

09.06.1986:  Fløj Danmark rundt som "Dynamite 6-1" i anledning af dansk sejr over Uruguay ved verdensmesterskaberne i fodbold i

                       Mexico. Kampen blev spillet natten til mandag den 9. juni dansk tid og flyet var i weekenden blevet malet i Dannebrogsfarver.  

                       Pilot: BRI

30.04.1987:  Under GCA-anflyvning til FSNKAR blev flyet dirigeret ned i 500ft ca. 2NM nordøst for banen, idet GCA controlleren havde

                       forvekslet radarekkoet fra AR-117 med signalet fra en SAS DC-9, der var under ILS-indflyvning til samme bane, men ca. 5NM

                       nærmere pladsen. Pilot: LAV 

24.05.1987:  Under flyvning mod skydeområdet på Oksbøl (TFW-87) blev en 2.75" øvelsesraket affyret uden påvirkning af

                       affyringsknappen. Raketten slog harmløst ned i Præstbjerg Plantage nær Holstebro. Årsag: Fejl i relæboks i våbenbalk på

                       våbenstationen. Pilot: GIM 

02.11.1990:  Da efterbrænderen blev slukket under flyvning hørtes et "dunk" i flyet ledsaget af en metallisk lugt i cockpittet.

                       Kompressorhavari. Pilot: SØK

04.08.1993:  Sidste flyvning. Birdstrike, mindre fugl. Total flyvetid: 3340:50. Pilot: SUM. 

31.12.1993:  Udfaset

01.01.1995:  Solgt til Flight Research Inc., CA, USA 

01.02.1995:  Solgt til National Test Pilot School, Mojave, CA, USA 

17.02.1995:  Forlod FSNKAR ad landevejen og udskibet fra Fredericia Havn på det svenske biltransportskib "Turandot". 

21.03.1995:  Ankom til Port Hueneme, CA, USA. Indregistreret N217FR 

22.06.1996:  Første flyvning i USA 

AR-117 på Florennes Air Base. Klarmelderen er "Kaj" Kaj A. Jørgensen

Foto: TEN

Foto: TEN

AR-117 og Peter "Bandit" Henriksen afventer en pilot til at flyve 117 på en mission på øvelsen TFM 87 (Tactical Fighter Meet). Ørland hovedflystasjon. August 1987. 

Foto: ESK 729

AR-117 i spidsen for en 4-skibs Diamond-formation. TEN flyver AR-117 på sin sidste tur på Draken og de tre andre fly er AR-113, AR-115 og AR-110.  Juli 1988. 

AR-117