Pod M71 - det bagudvendte kamera
Her kommer en indledende tekst om Pod M71
DENNE SIDE ER UNDER KONSTRUKTION
VUR i F-16A E-600 med Møns Klint i baggrunden. Billedet er taget i slutningen af juli 1988 af BRI få dage før han rejste i SAS. Det er fra den første serie billeder taget med Pod M71, hvor en F-16 er frontfigur. Turen blev til på initiativ af VUR, der på det pågældende tidspunkt var instruktør på Skrydstrup, og havde den luksus, at kunne flyve frem og tilbage fra sin hjemmebase, Flyvestation Aalborg, til OCU'en på Flyvestation Skrydstrup mandag og fredag. Han vidste at BRI snart skulle i SAS, så de to aftalte at mødes i luften over Aalborg by ret tidligt en mandag morgen og tog en stribe billeder over bl.a. Aalborg by, over en russisk ubåd og ikke mindst Møns Klint. Der var ikke ret mange, der vidste, hvad der var under opsejling, og også dengang var det nemmere at bede om tilgivelse end tiladelse. Da så billederne lå på bordet og kom op at hænge rundt omkring, så var der ingen der spurgte, hvem der havde autoriseret flyvningen.
Foto: ESK 729 / BRI
1985 var året hvor Farøbroerne blev åbnet for trafik. Billedet er taget 29.11.1985, hvor vi fløj en 4-skibs formation fly-by for Forsvarschefen, der var ombord på et af Søværnets skibe, som lå i Øresund ud for Vedbæk. På grund af vejret kom de beordrede fly fra Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup aldrig i luften, og vi 4 fra Flyvestation Karup fløj på toppen af skyerne til Værløse. Her fik vi af GCA’en et instrument letdown til bane 10 til 1000’, og i denne højde forsatte vi IMC (i skyer) stik øst på til vi kom til Øresundskysten - udpeget af GCA’en - hvor vi så descendede til små 300’ i tæt diamond-formation, samtidig med at vi foretog et venstredrej mod nord. Jeg (TEN) lå på højre vinge og kiggede i drejet ned i drejet mod lead og vandoverfladen og lige i det øjeblik hvor lead opgav at komme under skyerne og startede et climb, så jeg at vi passerede hen over skibet, hvor Forsvarschefen var ombord. “Nothing beats shear luck”. De tre andre i formationen så ikke noget, da vi stort set var i skyer hele tiden. Efterfølgende fik eskadrillen en skrivelse fra Forsvarschefen, hvor han pænt takkede for den flotte opvisning. Havde han kendt omstændighederne havde der nok vanket tæppedans i stedet for. Vejret i syd-øst Danmark var, som det fremgår af billedet sky clear, og vi fik taget dette billede, som sammen med et billede af formation over Farøbroen, blev de første "Stella Nova" billeder med FMKs lille M71 foto-pod. Billedet over Farøbroen blev brugt som eskadrillens julekort i 1985.
Foto: ESK729
1985 var året hvor Farøbroerne blev åbnet for trafik. Billedet er taget 29.11.1985, hvor vi fløj en 4-skibs formation fly-by for Forsvarschefen, der var ombord på et af Søværnets skibe, som lå i Øresund ud for Vedbæk. På grund af vejret kom de beordrede fly fra Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup aldrig i luften, og vi 4 fra Flyvestation Karup fløj på toppen af skyerne til Værløse. Her fik vi af GCA’en et instrument letdown til bane 10 til 1000’, og i denne højde forsatte vi IMC (i skyer) stik øst på til vi kom til Øresundskysten - udpeget af GCA’en - hvor vi så descendede til små 300’ i tæt diamond-formation, samtidig med at vi foretog et venstredrej mod nord. Jeg (TEN) lå på højre vinge og kiggede i drejet ned i drejet mod lead og vandoverfladen og lige i det øjeblik hvor lead opgav at komme under skyerne og startede et climb, så jeg at vi passerede hen over skibet, hvor Forsvarschefen var ombord. “Nothing beats shear luck”. De tre andre i formationen så ikke noget, da vi stort set var i skyer hele tiden. Efterfølgende fik eskadrillen en skrivelse fra Forsvarschefen, hvor han pænt takkede for den flotte opvisning. Havde han kendt omstændighederne havde der nok vanket tæppedans i stedet for. Vejret i syd-øst Danmark var, som det fremgår af billedet sky clear, og vi fik taget dette billede, som sammen med et billede af formation over Flyvestation Avnø, blev de første "Stella Nova" billeder med FMKs lille M71 foto-pod.
Billedet blev brugt som eskadrillens julekort i 1985.
Foto: ESK 729
LAO i AR-115 over Saltfjellet-Svartisen National Park syd for Bodø, Norge. 17.06.1987
Foto: ESK 729 / TEN
LAO i AR-115 over Saltfjellet-Svartisen National Park syd for Bodø, Norge. 17.06.1987
Foto: ESK 729 / TEN
En flot Vic-formation over det operative område på Flyvestation Avnø.
Jeg har i min logbog fundet den nedenfor viste Line-Up slip, og af den fremgår det, at som forventet er det BRI, der flyver forrest og ta'r billederne (AR-115), mig selv (TEN) sagde hunden, der flyver i front af "modellerne" i AR-113. På min højre vinge (til venstre i billedet) ligger JØB med CAS i bagsædet i AT-160, derefter ASA i AR-112 og en F-16 med PAW eller KAM. På min venstre vinge (til højre i billedet) ligger DUL i A-007 og BIN i A-004 (clean) og endnu en F-16 med PAW eller KAM (oplyst af LAN).
Turen var, som det fremgår af Line-Up slippen, planlagt som en 6-skibs formationsflyvning og de 2 F-16'er dukkede uventet op, og da de fornemmede, hvad der foregik, joinede de på hver side af formationen. Jeg har noteret, at det var en FBA Anti-invasion mission, og så har jeg noteret "BIKINI", hvilket kunne tyde på, at vi har været forbi "Øvelse Bikini" i Ebeltoft Vig, og så "Photo Avnø + Møn".
I forbindelse med udvælgelsen af fotografier til "Julekalenderen 2024" på Facebook-gruppen "Eskadrille 729" blev jeg opmærksom på, at der faktisk er disse to billeder, et med O-afdelingen på Avnø under formationen og et hvor den ligger bagved formationen.
Foto: ESK 729 / BRI
Line-up slip for formationen på disse to billeder. 16.06.1988.
Den samme formation som ovenfor vist men nogle sekunder senere, hvor Flyvestation Avnø er passeret og ligger flot i kølvandet.
Foto: ESK 729 / BRI
RF-35 AR-113 og RF-35 AR-112 ud for Møns Klint.
I forbindelse med udvælgelsen af billeder til "Julekalenderen 2024" i Facebook-gruppen "Eskadrille 729" kom jeg til at se nærmere på dette billede, da jeg i min logbog havde noteret "PHOTO AVNØ. + MØN". Billedet er taget den 16. juni 1988 og jeg fløj min sidste tur på Draken dagen efter, den 17. juni 1988 i AR-117. Billederne har ikke været lavet inden jeg sluttede og jeg har fået dem efterfølgende af nu afdøde fotograf Niels E. Christensen. Den rygende pistol er den lille lyse skramme flyet har på næsen lige bag pitot-boomen. Denne skramme går igen på alle tre billeder, så jeg er 99,9 % sikker på at det er samme fly - altså AR-113. At der kun er 2 fly på dette billede stemmer meget godt med at de 3 "manglende" fly er en TF-er og en clean F'er, så de har nok været "Bingo Fuel" og er returneret til Karup sammen med F'eren fra Eskadrille 725.
Foto: ESK 729 / BRI
BRI i RF-35 Draken over det operative område på Flyvestation Avnø.
På Flyvestation Avnø begyndte mangen en militærflyvers karriere. Billedet er taget i sommeren 1988 og det meste af området er intakt. "Tutten" er væk og bygning 74 eller 75 og også revet ned. Tårnet er stadig den lille hytte på toppen af betonhangaren og opførelsen af det nye tårn og undervisningsbygningen er endnu ikke begyndt.
BRI begyndte på Flyvestation Avnø på hold 0879, der var begyndt 1. august 1979, men da han havde aftjent sin værnepligt tidligere, startede han først omkring 1. oktober på Fase 2. Han rejste i SAS i august 1988 og inden han sluttede i Flyvevåbnet fløj han en tur rundt til forskellige landemærker og blev foreviget i en Draken med disse landemærker i baggrunden på billederne. BRI havde indtil da været den, der fløj flyet med Pod M71 monteret og taget en stak billeder af andre, men ville selvfølgelig gerne have nogle billeder af sig selv.
Spørgsmålet er nu: hvem fløj flyet med Pod M71 og bagudvendt Hasselblad kamera monteret?
Foto: ESK 729
BRI i en RF-35 Draken over Øst-Sjællands Flyveklub i Kongsted mellem Rønnede og Faxe.
BRI startede sin flyvekarriere i Øst-Sjællands Svæveflyveklub i en alder af 15 år i 1972 og takket være hans svæveflyvererfaring kunne han, da han kom på Avnø i 1979 springe flere af de indledende missioner i programmet over, specielt dem der hovedsagligt havde vægt på landinger. Der var ikke meget de kunne lære ham der.
Billedet er taget på den ovenfor ved billedet fra Flyvestation Avnø beskrevne tur. Sommeren 1988.
Foto: ESK 729
GIM i forreste Draken, efter al sandsynlighed AR-113, med ASA på vingen. De to F-16 flyves af LAN og GUS. Billedet er taget over Loch Ness og det er Urquhart Castle der ses nederst i billedet. BRI er som så mange gange før fotografen. April 1988.
Foto: ESK 729 / BRI