AR-107

AR-107

06.09.1971:  AR-107 ankom til Flyvestation Karup med VAD ved pinden og med 6:45 timer i logbogen. 

06.09.1971:  AR-107 tilgår Eskadrille 729.  

19.03.1985:  WDNS + PE-G udført

21.12.1993:  Sidste operative flyvning. Total flyvetid: 3551:00. Pilot: SUM.

31.12.1993:  Udfaset

24.02.1994:  Sidste flyvning fra FSN Karup til RAF Scampton. Totaltid: 3552:20 

29.06.1994:  Overført fra RAF Scampton til Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England pr. lastbil

RF-35 AR-107.

Et dejligt billede fundet i dagbogen. En lille detalje: læg mærke til hvor tynd den røde ring er på kokarderne på vingerne.

Teksten i dagbogen lyder: 

 

"En del billeder som dette har i fler år været til salg for eskadrillens personel for en bagatel af 25 kroner. Copier dukker frem rundt omkring i eskadrillebygningen nu og da, især dog i forbindelse med ankomst af nye teknikere og piloter. Af uforklarlige grunde har dagbogen imidlertid nu fået FORÆRET en dejlig copi af eskadrillens velfærdsafdeling, som iøvrigt har copyright" 

Foto: ESK 729 Dagbog 1973  side 4 

Foto: Steen Hartov

Klarmelder "Lille John" John Andersen hjælper TEN med at spænde sig ind i AR-107 på Dispersal 75. Missionen er DOR-9 i Delvis Operativ Recce programmet og det er ad Navy Search Route D-391, som følger sejlruterne rundt om Sjælland. Eleven flyver forrest og chases af en erfaren eskadrillepilot, i dette tilfælde af VON, som fløj i AR-112. Callsign Hawkeye Pink. Jævnfør et billede af Mission Board skulle HØG have haft AR-107 og chase JØB ligeledes på en DOR-9, og som VON's AR-112 er den opladt med skarpe skud i kanonerne og MFCD (Chaff og Flares). På undersiden af flyets hale ses Chaff-patronerne tydeligt. Når flyet ikke er opladt med Chaff er holderne dækket med en grøn dækplade. Dato 06.07.1983

Foto: Steen Hartov

Efter opstart har piloten travlt med checks i cockpittet, her er det vist et eller andet ned til højre ser det ud til. Imens laver klarmelderen bl.a. checks for lækager i hydraulik- og brændstofsystemerne. På billedet ses at der ikke er "prop" i kanonmundingen, og dermed at kanonerne er opladte. Dato: 06.07.1983.

Foto: Steen Hartov

Nærbillede af Chaff og Flares på AR-107. Nederst 2 x 11 Chaff-patroner og lige over 6 styk Flares i holderen montert i forlængelse af luftindtaget. Foto: 06.07.1983

AR-107 på Dispersal 79. 30.07.1990

Foto: Jakob Bødskov

Foto: TEN

AR-107 i shelteren på Dispersal 14 før opstart til den sidste flyvning i Eskadrille 729 den 21. december 1993. Klarmelder "KAJ" K. A. Jørgensen hjælper SUM med indspænding i cockpittet. 

Foto: TEN

KAJ posserer foran AR-107. 21.12.1993

Foto: TEN

SUM taxier AR-107 ud til start på den sidste mission i Eskadrille 729's historie. 21.12.1993

AR-107's sidste operationelle Take Off på "Parallellen" 27R. 21.12.1993 

Foto: TEN

Foto: TEN

"Bagskud" af AR-107 efter Take Off på Karup RWY 27R. 21.12.1993

AR-107 på Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England

Foto: Nigel Bean

AR-107 på Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England

Foto: Nigel Bean

AR-107 på Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England

Foto: Nigel Bean