Hawkeyes og hvad de så
I luften
1. december 2024. Endelig skal den sidste ”låge” i denne omgang åbnes og det sidste juleeventyr fortælles. Vi skal tilbage til marts 1988, hvor jeg var instruktør i OCU’en. På grund af de mange piloter, der forlod Flyvevåbnet i den sidste halvdel af 80’erne, var vi nogle der frygtede et indgreb fra Folketinget, der ville fastholde os i Forsvaret. Derfor havde jeg opsparet en del afspadsering, så jeg ville kunne sige op den ene dag og rejse den næste, da jeg havde meget mere end tre måneders afspadsering til gode. Faktisk havde fototyder JAN og jeg tilsammen mere end halvdelen af hele Eskadrille 729 ’s afspadseringspukkel. Jeg havde af eskadrillechefen fået besked på at afvikle så meget så muligt af min overarbejdspukkel, men det gik ikke så godt, for når der var flyvning efter normal arbejdstid, var jeg ikke så sjældent den eneste, der tilbød at ta’ det, og det hjalp jo ligesom ikke på sagen. Jeg havde så aftalt med dem i OCU’en at hvis det viste sig til morgenbriefingen, at det ikke var vejr til at flyve med elever, så tog jeg fri resten af dagen.
Netop sådan en dag var det den 21. marts 1988 og efter morgenbriefingen var jeg på vej hjem, men jeg skulle lige hente noget i mit skab i 729’s eskadrillebygning. Da jeg trådte ind i bygningen hørte jeg BRI’s stemme over højttaleranlægget: ”TEEEEEEN hvis du er i bygningen, så kom lige op til Duty Ops”. Det gjorde jeg selvfølgelig og før jeg fik set mig om, sad jeg i AR-105 på vej i Østersøen på en ”Burger King” mission på vingen af BRI. Der var ikke rigtigt nogen piloter på arbejde i eskadrillen så BRI, der var Duty Ops, måtte sætte sig selv op til at flyve denne Air Task, og så kaperede han lige mig til at flyve med. NK SØL blev så sat til at passe ”biksen” mens vi fløj. Det var jo halvdårligt vejr over det meste af landet, men vi kunne alligevel flyve til Møn i lav højde og videre ud over Østersøen, hvor vejret var fint. Vi vidste ikke, hvad vi var på jagt efter, da FE var meget lidt meddelsomme dengang, når det drejede sig om fly fra WAPA-landene. Meningen med første flyvning var i og for sig bare at få os til Rønne for at sætte os på alert der, så vi tullede lidt rundt under kontrol af ”sømanden”, Søværnets radarstation på Bornholm med Call Sign ”Crystal Pink”. Der var lidt aktivitet syd for Bornholm og vi tog lidt billeder, men det var mest uinteressante fiskerbåde. Som et af billederne viser fandt vi et par Haze helikoptere. Som tidsfordriv blev det også til et par billeder af BRI i AR-111 over Flyvevåbnets radar på Rytterknægten. Da vi var nede på en passende landingsvægt landede vi på Rønne og fik flyene tanket og pilotklarmeldt, så vi var klar til at blive scramblet. Jeg husker ikke hvor lang tid der gik, men vi blev scramblet og fløj en tur uden, at vi fangede det som FE havde i ”kikkerten”. Tilbage til Rønne og tanke igen. Nu var Kaj-tankmand ved at løbe tør for JP-4 jet fuel, så han spurgte om vi kom igen, og det måtte vi sige til ham, at det gjorde vi højst sandsynligt, så han måtte på havnen i Rønne for at få tankvognen fyldt op. Samtidig måtte vi orientere SØL derhjemme på Karup om, at han nok hellere måtte komme til Rønne med en klarmelder og noget startvæske og nogle bremseskærme, hvis han ville have flyene hjem samme dag.
Vi blev scramblet endnu engang og denne gang var det i retning nord-øst og fuld speed. BRI startede selvfølglig først og proceduren var, at man som to-er slap bremserne når lead var Safe Airborne. Det gav selvfølgelig lidt afstand, som skulle indhentes, så efter start på bane 11 og gear op så holdt jeg flyet lavt og accelererede i brænder og drejede til højre for hurtigst muligt at komme ud over vandet. Vi fik vektorer af ”Icecap”, Flyvevåbnets Intercept Controller på radarstationen og han guidede os ind på målet som befandt sig i højden nord-øst for Bonholm og for at fange ham fløj vi supersonisk. Da vi fangede ham viste det sig desværre, at det bare var en gammel Blinder, FE havde vist håbet at det var noget nyere isenkram.
Det var første operative mission med de nye farvefilm, og derfor var det mig som to-er, der havde farvefilm i kameraerne, og BRI havde standard sort/hvid load. Det var selvfølgelig for at sikre sig, at lead, der kom ind på target først ,fik billeder af kendt kvalitet i kassen og, hvis jeg så fik jeg chancen for at komme ind bagefter, kunne jeg skyde noget farvefilm.
Efter vores rendez-vous med den russiske Blinder vendte vi tilbage til Rønne for at tanke. SØL kom som ventet over med en teknikker i en TF’er med travel pods og vi fik serviceret flyene og kom hjem til Karup sidst på dagen - og jeg fik lidt overarbejde på kontoen.
Da farvefilmene blev fremkaldt gik der et eller andet galt, så der kom lidt røde striber på billederne, som det kan ses på billedet afBlinderen og på billedet med BRI og de 2 Haze helikoptere. I dag er det jo ikke noget problem med billedbehandlingsprogrammer, men dengang skulle de dygtige fotografer i gang med deres retoucheringsgrej, for at fjerne sådanne fejl på billedet.
”I Østersøen, mellem MIG’er og missiler
Der Høgene iler, med øjet klar, ja vi har, ja vi har
Nede mellem blanke bølger
Høgeøjet målet følger
I Østersøen nine-og-tyves hav-hav-hav”
Dette var måske ikke hverdag i Eskadrille 729, men det var sådanne dage, der gjorde det til en fantastisk oplevelse, at gøre tjeneste i eskadrillen.
Billederne er lagt op på hjemmesiden med denne tekst.
https://eskadrille729.dk/hawkeyes-og-hvad-de-s/i-luften
Og således blev det atter Jul
Glædelig Jul og Godt Nytår til Jer alle sammen
Med stor flyverhilsen
TEN
I forbindelse med eskadrillerotation i august 1984 med RAF 208 SQN på Lossiemouth fløj vi den 08. august en mixed formation med 2 Buccaneers, 2 RF'ere og en TF'er som fotofly. TF'eren, AT-155, blev fløjet af BRO med TEN i bagsædet.
Nederst i billedet ses Blair Castle i Skotland, som ligger 60 km nordvest for Perth.
Foto: ESK 729 / TEN
TEN i A-009 under formationsanflyvning til bane 28L på Flyvestation Tirstrup. Under omskoling til Draken i Karup OCU (Operational Conversion Unit) fløj man i fly fra både Eskadrille 725 og Eskadrille 729. På grund af reparation af hovedbanen på Flyvestation Karup deployerede OCU'en til Flyvestation Tirstrup i de sidste 2 uger af juni 1982. Vi var indkvarteret en uge i sommerhuse i Bønnerup Strand på nordkysten af Djursland og en uge på hotel i Ebeltoft, vist nok Hotel Hvide Hus.
Når en RF'er eller en F'er, som på billedet, fløj på vingen af en TF'er, blev den ensædede i OCU'en altid deltanket med 3000 lbs JP-4 i droptankene mod de sædvanlige 4000 lbs (fulde droptanke) af hensyn performance på Take-Off. TF'eren havde ca. 1000 lbs brændstof mindre indenbords end de ensædede.
Billedet er taget af SØL ud af det lille vindue bagerst i canopyet i en TF'er. 30. juni 1982.
Foto: SØL
GIM i AR-113 med enten GUS eller LAN i F-16 over det smukke skotske højland i april 1988.
I forbindelse med udvælgelsen af billeder til julekalenderen i Facebook-gruppen "Eskadrille 729" blev jeg opmærksom på en lille grå plet på næsen af dragen herover. Den var jeg stødt på på billeder af AR-113 over Avnø og ved Møns Klint. Disse billeder var taget den 16.juni 1988, og da billedet ovenfor er taget i april 1988, kan der vist kun være tale om at det er AR-113. Se selv på billedudsnittene herunder. Det første fra venstre er et udsnit af billedet herover, det næste er et udsnit af billedet over Loch Ness, det tredje er fra billedet over Flyvestation Avnø og det fjerde og sidste er billedet fra Møns Klint. Der er vist ingen tvivl om at det er AR-113.
Foto: ESK 729 / BRI
GIM i forreste Draken, efter al sandsynlighed AR-113, med ASA på vingen. De to F-16 flyves af LAN og GUS. Billedet er taget over Loch Ness og det er Urquhart Castle der ses nederst i billedet. BRI er som så mange gange før fotografen. April 1988.
Foto: ESK 729 / BRI
Et af Foto-Hennings mange pragtfulde billeder. Anledningen er "KIN's formation", en formation med 8 Draken fra begge eskadriller, hvor de forskellige opladninger med udvendige last er repræsenteret med et fly af hver. Flyene blev i luften fotograferet enkeltvis nedefra af Foto-Henning fra bagsædet af en TF-104 ført af VOL og på jorden tog KARFOT billeder af de enkelte fly under Take-Off.
24. februar 1983
Foto: Fototjenesten / Foto-Henning
Sikorsky S-61A-1 U-240. Billedet stammer fra SOM's arkiv og er derfor efter al sandsynlighed taget af ham. SOM forlod Eskadrille 729 den 30. september 1974, så billedet må være taget før denne dato. U-240 var fabrikkens prototype på den specielle redningsudgave af S-61. Den står i dag på Danmarks Flymuseum i Stauning.
Foto: ESK 729 / SOM
17 Lisbønder med SUM i spidsen i tæt formation over Flyvestation Karup den 18. august 1986.
Det var ikke hverdagskost, at Eskadrille 725 kunne stille 17 fly, og de havde ikke piloter selv til at fylde alle sæderne. Mandag den 18. august 1986 var første dag på årets Tactical Fighter Weaponry "TFW 86" og læg mærke til at der holder 10 fly på 04/22 mellem Hovedbanen og Sydlige Taxiway, formodentlig tyske Alphajet.
Line-up slip fra "Lisbon Squadron" 17-skibs formation den 18. august 1986 - første dag på TFW 86.
Den samlede formations Call Sign er "Lisbon Squadron" og hvis de splitter up bliver de 4 sektioner af 4 fly med farverne rød, blå, gul og grøn plus en enlig svale - Lisbon Black, AMU i A-009.
Eskadrille 725 havde ikke piloter nok til at fylde flyene og fik hjælp af chefen for KAR OCU, FRO, og IVA som formodentlig var instruktør i OCU'en på det tidspunkt og JØB, som var i O-afdelingen som Våben- og Taktikofficer. Hvem der sad i bagsæderne på de 4 TF'ere fremgår ikke af Line-up slippen, men "TM" eller "Torben Test Bus" oplyser, at han er 99% sikker på, at det gjorde han, I. H. Jensen, P. Leander og V. Brøgger.
HW 20 er "Hawkeye 20" TEN som forevigede den sjældne formation fra AR-115 som stod parkeret på Dispersal 76.
Ser ud til at formationen har været forbi Esbjerg, Skrydstrup og Vandel/Billund.
Arkiv ESK 729 / TEN
Foto: ESK 729 / TEN
Den 3. september 1987 blev C-47 K-687 færgefløjet fra Flyvestation Værløse til Billund, hvor den skulle på det kommende Danmarks Flyvemuseum, som skulle være en del af Center Mobilium sammen med Danmarks Bilmuseum og Falck-museet.
Jeg (TEN) fløj i T-17 T-405 sammen med fotograf Jerry H. Andersen fra Fototjenesten på Flyvestation Karup, og så vidt jeg husker, skulle vi være en eller anden form for radio-relay, så vi joinede K-687 over den vestligste del af Sjælland og fulgte den til landing på Billund, hvor vi parkerede ved siden af hinanden, og Jerry tog billeder af C-47'erens besætning og undertegnede.
Undervejs kom JØB forbi i en RF-35'er og Jerry fik dette pragtfulde billede, hvor det ser ud som om de to fly flyver i tæt formation, men K-687 fløj med understellet nede og havde en maksimal hastighed på 90 knob og JØB. flyver mindst 250 knob. Good show JØB ;-) Desværre havde T-405 ikke "fotolem" i højre side af canopy, så der er lidt reflekser på billedet.
Læg mærke til de sølvfarvede kontrolflader. Man lånte aileron, højde- og sideror fra DC-3 OY-DDA, som står på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør, og som egentlig er ex. Flyvevåbnets K-681. Den oprindelige DDL (Det Danske Luftfartsselskab) OY-DDA står i dag i U .S. Army Air Force bemaling på museum i St. Mere-Eglise i Normandiet.
Foto: KARFOT / Jerry H.Andersen
Der kom også lige en fotograf i en RF-35 forbi og tog dette billed af JØB i en ukendt Drage, C-47 K-687 og T-17 T-405 over den Sydlige del af Kattegat. 03.09.1987
Foto: ESK 729
BRI i en RF-35 Draken over Øst-Sjællands Flyveklub i Kongsted mellem Rønnede og Faxe.
BRI startede sin flyvekarriere i Øst-Sjællands Flyveklub i en alder af 15 år i 1972 og takket være hans svæveflyvererfaring kunne han, da han kom på Avnø i 1979 springe flere af de indledende missioner i programmet over, specielt dem der hovedsagligt havde vægt på landinger. Der var ikke meget de kunne lære ham der. BRI begyndte på Flyvestation Avnø på hold 0879, der var begyndt 1. august 1979, men da han havde aftjent sin værnepligt tidligere, startede han først omkring 1. oktober på Fase 2. Han rejste i SAS i august 1988 og inden han sluttede i Flyvevåbnet fløj han en tur rundt til forskellige landemærker og blev foreviget i en Draken med disse landemærker i baggrunden på billederne. BRI havde indtil da været den, der fløj flyet med Pod M71 monteret og taget en stak billeder af andre, men ville selvfølgelig gerne have nogle billeder af sig selv. Sommeren 1988.
Foto: ESK 729
AR-114 over Baptisteriet og Det skæve Tårn i Pisa. Eskadrille 729 var på eskadrillerotation med den italienske 28˚ Gruppo, 3˚ Stormo på Villafranca lige uden for Verona i perioden 19. - 28. juni 1990, og benytte lejligheden til at ta' nogle Stella Nova billeder bl.a. dette. Billedet er gengivet i sort/hvid i bogen "Hawkeyes - og hvad de så" på side160, men er desværre beskåret så Det skæve Tårn lige nøjagtig ikke er med. Det rådes der så bod på her - og så i farver.
Foto: ESK 729
Ved første øjekast et fint vue over Københavns Lufthavn Kastrup i slutningen af 1980'erne, men ved nøjere eftersyn gemmer der sig 4 Draken og 4 F-16 i billedet. På billedudsnittet herunder er de lidt nemmere at spotte.
I forbindelse med 1. "låge" i julekalenderen 2024, kontaktede jeg GIM, for at høre, om det var ham, der var linselus på billedet af en Draken over Flyvestation Avnø. Det ville han ikke afvise, men han kunne huske, at han leadede en stor blandet formation af drager og F-16'ner over Kastrup. Det virkede bekendt, så jeg måtte i gemmerne for at finde dette billede frem, så her er GIM forrest i en Diamond Four af RF-35 Draken med 2 gange 2 F-16 på fløjene. Nok ikke verdens bedste billede men meget luftfartshistorie. Lufthavnen inklusiv parkeringsområdet til højre i billedet er meget forandret, Draken er pensioneret for over 30 år siden og udfasningen af F-16 er igang.
Foto: ESK 729
Foto: ESK 729
F-104 R-342 over Nissum Bredning med Thyborøn i baggrunden
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
F-104 R-342 ver Bjørnsholm Bugt. Lige over flyet ligger Rønbjerg Huse.
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
F-104 R-342 over Limfjorden ved Aggersundbroen
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
F-104 Starfighter R-342 lige nord for Hulsig med kurs mod Skagen og Grenen.
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
F-104 R-342 med Grenen i baggrunden
Foto: ESK 729 / FHS via Steen Hartov
Et billede fra VON's arkiv. 8 fly fra Eskadrille 729, en blanding af de nye SAAB RF-35 Draken og den under udfasning veltjente Republic RF-84F Thunderflash. AT-151, der fører formation leveredes 14. oktober 1971 og de tre RF-84'ere på billedet5 udfasedes 31.12.1971, så billedet må i sagens natur være taget mellem disse to datoer.
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
Udsnit af billedet ovenfor. AT-151 fører formationen med AR-109 på venstre vinge og RF-84 C-??? på højre vinge. Derefter følger AR-112, 2 RF-84F'ere og AR-111 og AR-108 (ser det ud til).
AT-151 tilgik Eskadrille 729 den 14. oktober 1971 og de sidste 3 RF-84F'ere, C-651, C-670 og C-581, udgik 31. december 1971, så billedet må jo være taget i den periode, og da den fjerde sidste RF-84FR'er udgik deb 4. oktober 1971, må de 3 RF-84'ere på billedet være de ovenfor nævnte.
Et par billeder fra VON's samling uden tekst på bagsiden. En søgning i dagbøgerne og "Hawkeyes - og hvad de så" afslører detaljerne, og et tredie billed dukkede op i dagbogen.
"Den 22. december stablede FSN Skrydstrup en ni-skibber på benene til et flypast på Flyvestation Karup. Således foranlediget tog det ikke mere end et par timer for Eskadrille 725 og 729 at sammensætte en 15-skibs formation ført af DØN. Der blev lavet angreb på sønderjyderne netop som alle F-100 piloterne var på vej fra briefing til julefrokost i messen. Opvisningen sluttede af med flot formationsflyvning". ("Hawkeyes - og hvad de så")
Den opmærksomme beskuer ser selvfølgelig straks, at der kun er 14 fly på billederne, men mon ikke det femtende fly - fotoflyet - har deltaget i angrebet på Skrydstrup og den efterfølgende overflyvning i formation, og så taget disse tre billeder på vej hjem til Flyvestation Karup
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
Foto: Arkiv ESK 729 / Dagbog 1975
Flyvevåbnets 25-års dag, den 1. oktober 1975, blev fejret på forskellig vis. Et af højdepunkterne var helt sikkert den store 25-skibs formation over de danske flyvestationer, der blev ført af Flyvestation Karups operationsofficer, Oberstløjtnant B. V. Larsen (BAV), i en TF-35. Samtlige seks kampeskadriller var repræsenteret med hver fire fly, og formationen bestod således af ni Draken, otte F-100D og otte F-104G. Generelt var presseomtalen pæn lige med undtagelse af Ekstra Bladet, der så sig forpligtet til at skrive om spild af brændstof. (tekst fra "Hawkeyes - og hvad de så")
1. oktober 1975
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
BES i AR-104 "leader" to Starfightere R-342 og R-702 med SAK og JOT. Desværre har jeg ikke noteret hvem af de to herrer der fløj hvilket fly. Billedet er taget i forbindelse med DACM-kursus for SØB, JØB, BRI og TEN på Flyvestation Ålborg i maj måned 1983. DACM er en forkortelse for Dissimilar Aircraft Combat Manuevering eller med andre ord Dog Fight. Man starter med nogle 1 mod 1 missioner og så nogle 2 mod 2 missioner. Kurset var en del af uddannelse for at blive Fuld Opperativ på Draken. Da jeg også var ny i Recce-rollen, benyttede vi lige lejligheden til lidt PR-F (Photo Reconnaissance - Fly) og selvom det er et modlysbillede, synes jeg selv det er et rimeligt billede (jydsk udsagn). Det er i hvert fald historisk. 31.05.1983
Foto: ESK 729 / TEN
I de gode gamle dage, da man fløj Spitfire, lå man normalt "stagged high", når man fløj i Echelon formation. Det ville jeg gerne prøve at lave nogle billeder af med Draken, da vi jo altid fløj "stagged low". Fra 1987 til 1988 var jeg instruktør på Draken og havde min daglige gang i OCU'en, der hørte hjemme i Stationsflighten på Flyvestation Karup. Jeg luftede min idé, og den faldt i god jord, også hos chefen (FRO). En dag i februar, hvor eleverne ikke skulle flyve, og vejret var egnet, bad vi eskadrillerne om at levere 5 fly, 3 to-sædede og 2 en-sædede. OCU'en havde jo prioritet, så vi fik hvad vi bad om, uden at der blev stillet spørgsmål til formålet. Jeg hoppede selv i bagsædet på LØM fra Eskadrille 729 medbringende et Hasselblad kamera, og de resterende 4 fly blev bemandet med instrutører og et par elever i de 2 bagsæder. Eskadrille 729 leverede 2 RF'ere og den TF'er LØM og jeg fløj i og Eskadrille 725 leverede de to sidste TF'ere. Så kastede vi os i lufthavet og fik taget lidt billeder. Som det fremgår af line-up-slippen var vejret ikke det allerbedste på Karup, for vi havde Tirstrup (EKAH) som alternativ og skulle lande med 2050 lbs brændstof. Datoen var 16.02.1988.
2 danske Spitfire 419 og 422
Line-up-slip for Pampas Red den 16.02.1988. Arkiv ESK 729 / TEN
"Pampas Red" LAO i AR-116, SØB og RUK i AT-157, FRO i AR-107 og AMU og LOT i AT-158 i Echelon Right Stagged High formation
Foto: ESK 729 / TEN
"Pampas Red 2 & 4" SØB og RUK i AT-157 og AMU og LOT i AT-158.
Foto: ESK 729 / TEN
I juni 1988 var jeg tilbage i eskadrillen i 10 dage for at flyve og holde status, selvom jeg var startet i SAS den 6. maj 1988. Den 6. juni var jeg så heldig at få opgaven med at intercepte og fotografere 6 østrigske Draken, der skulle færgeflyves fra Sverige til Østrig. De fløj under kaldesignalet "Adler Flight" (hvad ellers fristes man til at sige). Flyene blev "fanget" i dansk luftrum omkring Møn.
På grund af den mørkegrå bemaling er det lidt svært at tyde flyenes numre, da de er påført halen med sorte tal.
Billederne er taget fra AR-105.
Austrian Air Force SAAB 35OE Draken ##06 og 15. 06. juni 1988.
Foto: ESK 729 / TEN
Austrian Air Force SAAB 35OE Draken ##06 og 15. 06. juni 1988.
Foto: ESK 729 / TEN
Austrian Air Force SAAB 35OE Draken ##04 og 08. 06. juni 1988.
Foto: ESK 729 / TEN
Austrian Air Force SAAB 35OE Draken #08. 06. juni 1988.
Foto: ESK 729 / TEN
Austrian Air Force SAAB 35OE Draken #21. 06. juni 1988.
Foto: ESK 729 / TEN
Austrian Air Force SAAB 35OE Draken #14. 06. juni 1988.
Foto: ESK 729 / TEN