AR-109
31.08.1971: AR-109 ankom til Flyvestation Karup fløjet af VIT. 6:00 timer i logbogen.
31.08.1971: AR-109 tilgår ESK 729.
02.02.1981: Udpeget som prototype for WDNS (1760:50)
05.09.1991: Sidste flyvning. Total flyvetid: 3140:30. Pilot: SOM.
16.03.1992: Udfaset
01.01.1994: “Øremærket” til Tøjhusmuseet.
19.02.2019: Overført pr. blokvogn fra Flyvestation Karup til Flyvevåbenmuseet, Danmarks Flymuseum, Stauning.
Arkiv ESK 729 / Rodem Aviation Pictures
Akvarel med AR-109 udført af Morten Reese Jacobsen i maj 1992 og udgivet af Rodem Aviation Pictures. Tegningen er trykt i formatet 29 x 44 cm, hvilket er meget tæt på A3, og blev solgt af eskadrillens velfærdsafdeling. Mange enheder har lignende plakater som sælges eller bruges som gaver ved diveres lejligheder ofte indrammet og forsynet med diverse tekster og signaturer. Forlaget udgav omkring samme tidspunkt et par andre plakater med akvareller af samme kunstner bl.a. fra Eskadrille 722 med en Sikorsky S-61.
AR-109 og AR-110 på Sola flystasjon (Stavanger), Norge. Øvelse "Big Click". 23. august 1972.
Foto: Niels Helmø-Larsen
AR-109 på Sola flystasjon (Stavanger), Norge. Øvelse "Big Click". 23. august 1972.
Foto: Niels Helmø-Larsen
AR-109 lander med bremseskærm på Flyvestation Karup under øvelse "Best Focus 82". Læg mærke til at AR-109 har pod M71 ophængt under højre vinge. 10. juni 1982.
Foto: Willy Metze via Marcus Herbete
Foto: ESK 729 / BRI
I 1987 tog Eskadrille 729 igen flest stik hjem for julekortet. Efter hovsa oplevelsen med bemalingen af Dynamite 6-1 flyet syntes de færreste, at den sti var forsvarlig at betræde. BRI fandt imidlertid på et glimrende alternativ, nemlig at benytte tape i stedet. AR-109 blev smukt dekoreret med et bredt rødt gavebånd med guldstjerner på. Som det ses af det ledsagende billede var fotografen BRI, ikke iklædt autoriseret flyveudrustning. Det kostede ham senere en påtale, desuden fik chefen og Duty Ops en hver. Duty Ops var ny-udchecket, og "missionen" var den første han havde autoriseret. Holdt op imod resulatet (billedet) må det siges at være en mindre detalje.
Mange troede vist, at det var foto-montage, men efter billedet havde været brag på bagsiden af tidsskriftet "Flyv" og en eller anden, der åbenbart enten havde noget at skulle have sagt, eller bare almindeligt ondt i røven, kontaktede Fototjenesten på Flyvestation Karup, og der fik at vide, at det skam ikke var fotomanipulation (det var ESK 729 holdt op med for længst), men den rigtige vare, så rullede lavinen.
AR-109 klar til julekort-mission 1987. Flyvestation Karup 04.december 1987
Foto: ESK 729 / TEN
Foto: ESK 729 / TEN
AR-109 blev på Mission Julekort 1987 fløjet af GIM. Han husker, at der var lidt problemer med sløjfen. Der var tape til at montere på næsen af flyet, men det turde de ikke sætte på, da de frygtede, at det kunne løsne sig under flyvningen og ryge ind i luftindtaget. Det var også lidt af en prøvelse at positionere sig til billedet, idet GIM hele tiden skulle "banke" ind i BRI, når han kom op på siden af BRI. "Selfiet" er taget med et Hasselblad kamera, og alle der ved, hvor lidt plads der er i et Draken cockpit, kan godt forestille sig, hvilke problemer BRI må have haft med julemandskostume, aftaget hjelm og kamera. Respekt.
Flyvestation Karup, 04. december 1987
Foto: TEN
AR-109 ankommer på blokvogn til Danmarks Flymuseum i Stauning fra Flyvestation Karup. 19. februar 2019.
Foto: TEN
AR-109 bag A-009 i forbindelse med "flybytte" på Danmarks Flymuseum i Stauning. AR-109 tilgår udstillingen og A-009 overflyttes til Draken Team Karup på Flyvestation Karup. Draken Team Karup råder herefter over en F-35'er, en RF-35'er og en TF-35'er. 19. februar 2019.
Foto: TEN
AR-109 på sin fremtidige plads i udstillingen på Danmarks Flymuseum i Stauning. 19. februar 2019.
AR-109 nyder sit otium sammen med RF-84F C-264 i "Eskadrille 729 hjørnet" på Danmarks Flymuseum i Stauning. Mellem flyene står en af eskadrillens tidligere fotobusser.
9. marts 2024.
Foto: TEN
AR-109 i "Eskadrille 729 hjørnet" på Danmarks Flymuseum i Stauning. Til venstre en af eskadrillens tidligere fotobusser.
9. marts 2024.
Foto: TEN